Robotica

muziek uit een Nieuwe Wereld…

 

November is “Nederland Leest”-maand met dit keer als thema: Robotica. Muzieksalon Spronk speelt hier op in met een bijzondere Muzieksalon in de concertzaal van de Nieuwe Veste!

De jonge musicus William Schaffels (26 jaar) vertelt op luchtige en humoristische wijze over hoe het muziekmaken is veranderd door nieuwe technologie. Met karakteristieke muziekstukken laat hij zien dat componisten hier op verschillende manieren gebruik van hebben gemaakt. Nieuwe werelden openen zich!

 

 

 

 

 

Terugblik

“(…) Razend nieuwsgierig komen meer dan honderd luisteraars op dit thema af: zij krijgen een fascinerende presentatie, verzorgd door William Schaffels, conservatoriumdocent, dirigent en componist. De start van zijn verhaal is al spectaculair: de robot YuMi dirigeert in Pisa dit jaar voor het eerst een orkest mmv de tenor Andrea Bocelli (…)”

De terugblik werd geschreven door Elly Rozinga

Lees de hele terugblik →

Vox Balaenae

Het hoogtepunt van deze Salon is het live optreden van drie musici: Rogier de Pijper fluit, Astrid Schijns cello en Jetje van Wijk piano. Zij spelen een wonderschoon stuk van de Amerikaan George Crumb: Vox Balaenae, “de stem van de walvis”

Lees meer over Vox Balaenae →

Speellijst

Beluister de playlist geselecteerd door William Schaffels op Spotify!

Verteller

William Schaffels

Componist-dirigent, muziektheoreticus
Entrepeneurial C.V. William Schaffels   Opleidingen 2015 – ...

Musici

Rogier de Pijper

Fluitist
Rogier is regelmatig actief als solist, remplaceerde in verschillende orkesten ...

Jetje van Wijk

Pianist
Jetje van Wijk is initiator en drijvende kracht achter Muzieksalon Spronk. Als ...

Astrid Schijns

Cellist
Astrid Schijns treedt naast een bloeiende cello-lespraktijk heel regelmatig op ...

Foto's van Robotica in Concertzaal Nieuwe Veste

Over George Crumb

George Crumb is een Amerikaanse componist van moderne en avant-garde (experimentele) muziek. Zijn werk wordt getypeerd door het gebruik van ongebruikelijke klankkleuren en speeltechnieken.

Crumb verlangt vaak opmerkelijke dingen van de spelers in zijn stukken. Zoals dat zij hun instrument op bepaalde, ongebruikelijke, manieren bespelen of dat ze tijdens het stuk het podium verlaten en weer betreden. Ook wat betreft opmaak van de notatie verlaat Crumb vaak de gebaande paden. In een aantal van zijn stukken staat de muziek bijvoorbeeld genoteerd in een cirkel of spiraalvorm.

Meer te weten komen over George Crumb →