Terugblik Galaconcert en componistendiner

Bij binnenkomst al is er het gevoel dat er iets groots gaat komen. De sfeer, de feestelijk geklede gasten, verwachtingsvol. De aankondiging was ook niet mis te verstaan: Gala, muzikale hoogtepunten uit 125 muziekverhalen en als dat is geconsumeerd; een 5-gangen “componistendiner”!
Na het gezongen welkom een meer dan verdiende aandacht voor de leden van het team die Muziek Salon Spronk hebben mogelijk gemaakt en gedurende vele jaren met inzet en toewijding terzijde hebben gestaan. Een welverdiend applaus valt hen ten deel.

Dan is er de betovering. De klanken van de gitaar van Jaap van Omme. Op onnavolgbare wijze vertolkt hij vol overgave en met precisie ‘Flow my tears ‘van de Engelse componist John Dowland. De toon is gezet!
Direct toont zich de professionaliteit. De musici, stuk voor stuk gedegen geschoold, talentvol en ervaren, die uren achtereen de uit te voeren bijdrage hebben ingestudeerd laten zich eerst solo horen.. Daarna worden ensembles gevormd tussen de 5 musici.

Als Astrid Schijns met de strijkstok op een sprankelende wijze de snaren van de cello streelt en samen met Jaap een gevoelig levenswerk van Villa Lobos ten gehore brengt, is de passie voelbaar. Bijzonder, omdat het werk eigenlijk met zang wordt begeleid en de cello die rol nu moet overnemen. Het resultaat is verrassend en doet denken dat de componist meer dan tevreden zou zijn geweest.

Weinig componisten van naam hebben de fluit een prominente plek gegeven in hun composities. Als Rogier de Pijper zijn gouden instrument laat klinken blijkt het onrecht. De wijze waarop en de bevlogenheid waarmee Rogier het instrument bespeelt in de Syrinx van Debussy, toont de kracht en de klankkleur van de fluit. Een waar genot, adembenemend mooi.

Zelden of nooit zijn het gewone werken die worden opgebracht in de Muziek Salon. Er is een verfijnde smaak. Een Muzieksalon-middag of avond heeft als regel een thema, een omlijsting. Voor deze gelegenheid is een wand van de zaal in Mariëndal bekleed met posters die daarvan getuigen. Continenten, landen, componisten, instrumenten, heden en verleden, dramatiek, frivoliteit, tijdsbeelden. De kracht van MuziekSalon Spronk is óók het verhaal.

De Galavoorstelling is daarvan evenzeer een getuigenis. Elk optreden wordt ingeleid door de diverse musici. Het leven van componisten wordt ontsluierd. Soms tot in detail.
Met volle teugen wordt er genoten. Anna Ivanova speelt de Pianosolo ‘Ouverture à danser van Satie’. Nadat Jetje van Wijk de Tango van Stravinsky heeft laten horen is elk van de musici ingeleid.

Het laatste werk uit de hoogtepunten van de afgelopen jaren was uit Four movements deel 4 van Philip Glass Puur en met elan. De liefhebbers van pianomuziek rechten de rug. Letterlijk alles wordt er uit de kast gehaald door Anna Ivanova en Jetje van Wijk. Het plezier bij het samenspel van Anna en Jetje met de twee piano’s werkt aanstekelijk. Onvermoeibaar doen de handen en vingers hun werk. Het is laat in de middag als met een daverend applaus van een zeer tevreden gehoor, het concert wordt afgesloten.

… De gasten spoeden zich, met de nagalmende klanken nog in de oren, naar de consistoriekamer van de kerk, alwaar een riant buffet met velerlei lekkernijen hen wacht. Het team van Muziek Salon Pronk toont hier culinaire kwaliteiten van een gedegen niveau. De hapjes, naar ieders gading, laten zich goed smaken met een drankje. Echte verwennerij!

… Intussen wordt in rap tempo de zaal door het team van de Muziek Salon, met de nodige helpers, omgetoverd in een ambiance die uitnodigend is.

Fraai gedekte tafels, kunstig versierd met door vlijtige handen vervaardigde ornamenten. De vijf gangen van het menu worden op een ludieke wijze aangekondigd. Ze zijn allen gelinkt aan de lievelingsgerechten van componisten. Van sommigen is dat opgetekend, van een enkeling is zelfs de menukaart met het gerecht in de annalen teruggevonden.

Elk van de musici speelt bij elk van de gangen een ‘golden hit’ van de componist wiens lievelingsgerecht geserveerd gaat worden, waarna de vraag luidt: van welke componist krijgt u nu het lievelingsgerecht opgediend?

Het eerste gerecht, muzikaal aangekondigd door Jaap van Omme, representeert de tijd waarin Joachim van Hove zijn ‘Suzanneke’ componeerde, de middeleeuwen. Linzensoep met sinaasappel in een broodkom. Voor Van Hove mogelijk dagelijkse kost, maar de gasten bleken vooral verrast dat soep ook op deze wijze kan worden opgediend.

Jetje van Wijk speelt een stukje van de Mondschein sonate van Beethoven om diens lievelingsgerecht in te leiden: macaroni met kaas. Op een wijze bereid, zodat Beethoven er zijn vingers bij aflikte.

Anna Ivanova speelt de beroemde Lullaby van Brahms, die tekende voor de derde gang; gefrituurde torpedogarnalen met dille, citroen en diverse sauzen. Hij was verzot op kleine snack visjes.

Daarna horen we de beroemde Badinerie van J.S.Bach, uitgevoerd door Rogier de Pijper. Hij kondigt een van de twee hoofdgerechten aan: een recept uit 1716 ‘de Boeuf à la Mode’, die de beroemde organist voorgeschoteld kreeg in Halle, na een orgelkeuring aldaar. Anna Ivanova kondigt het vegetarische hoofdgerecht aan, dat is geïnspireerd door Erik Satie die naar verluidt alleen maar witte gerechten wilde eten.

Een taartje met perziken vervolgens, dat een lievelingsdessert was van Mahler werd ingeleid door Rogier de Pijper die een klein stukje eerste Symphonie tweestemmig op zijn dwarsfluit speelde. Een klein koningsijsje begeleidde het gebak.

Het was een welvoorziene dis! De ijverige internationale keukenbrigade, uitgedost met een speciaal voor deze gelegenheid gemaakte voorschoot met Muzieksalon logo en koksmuts, blijkt met een geslaagde poging de gerechten een culinaire uitdaging te zijn aangegaan. Voldaan en gelaafd nemen we afscheid.

Ode aan de Musici, Anna, Astrid, Jaap, Jetje en Rogier. Ode ook aan het team van Muziek Salon Spronk, gastheer Berry van Mariëndal en aan de gelegenheidskeukenbrigade!
Bravo!

 

 

Geen reacties op "Terugblik Galaconcert en componistendiner"


    Plaats een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.