Zondag 15 mei

15:30

Mariëndal, Breda

 

Kaarten: €15,-

inclusief consumpties + Franse hapjes

 

Reserveren

…Dromend in muziek…

Zondag 15 mei sluit Muzieksalon Spronk het turbulente seizoen 2021 -2022 af, met een verrukkelijk verhaal en muziek van de niet overbekende, maar fantastische componist Jean-Philippe Rameau. Een man die niet zozeer muziek componeerde, maar muziek WAS. Jetje van Wijk vertelt over zijn boeiende levensloop en tijd, een verhaal gelardeerd met live muziek

Rameau is een zeer bijzondere componist. Ongeveer tegelijkertijd geboren met Bach kun je hem toch niet plaatsen onder de noemer van de Barok. Nee, hij brak met de grenzen van zijn tijd door verleden en heden met elkaar te verbinden met tegelijkertijd een blik in de toekomst.

Soms voel je een welkhaast romantische dramatiek en lyriek. Hij kwam over als een droogstoppel en saai, maar hij was iemand die tot tranen toe beroerd worden door muziek. Hij droomde muziek, hij was muziek en daarin heel vooruit-strevend en avontuurlijk. Als geen ander weet hij zelfs voor de mens van nu het brede spectrum van menselijke gevoelens te vangen in kleurrijke, originele klanken.

Fluitist Rogier de Pijper speelt op zijn letterlijk gouden fluit, Astrid Schijns tovert dramatische baslijnen uit haar cello en Jetje van Wijk laat horen dat, ondanks dat de muziek is geconcipieerd voor klavecimbel ook de piano zich uitstekend leent voor de muziek van deze, in zijn tijd zeer vooruitstrevende componist. Met zijn drieën dwalen ze door de heerlijke “Cinq Pieces de Clavecin en Concert” en willen de bezoekers net zo doen genieten van deze muziek, als zij zelf doen.

Verteller

Jetje van Wijk

Pianist
Jetje van Wijk is initiator en drijvende kracht achter Muzieksalon Spronk. Als ...

Musici

Astrid Schijns

Cellist
Astrid Schijns treedt naast een bloeiende cello-lespraktijk heel regelmatig op ...

Rogier de Pijper

Fluitist
Rogier is regelmatig actief als solist, remplaceerde in verschillende orkesten ...

Terugblik

door Elly Rozinga

“… Als het meesterwerk ‘Traité de l’Harmonie ‘wordt gepubliceerd breekt de bloemrijke tijd voor Rameau nu werkelijk aan. Zijn publicaties zijn de bouwstenen voor de huidige muziektheorie. Werd er in zijn tijd de muziek nog vooral gecomponeerd op de grondtonen van de baspartij, Rameau bedenkt de omkeerbaarheid van de akkoorden, waardoor de tussenstemmen eveneens aandacht krijgen.”

Lees het hele artikel →