Terugblik: de “Grand” opening van het nieuwe Muzieksalonseizoen

‘Pianofeest’ luidde de uitnodigende titel. En een driedubbel feest was het zeker. Ten eerste omdat we eindelijk na zoveel cultuurbeperkingen weer samen met velen mochten genieten van live muziek! En dat dan ook in een met rozen versierde zaal.
Ten tweede omdat de Muzieksalon van een genereuze trouwe bezoeker de vleugel van zijn vader in bruikleen heeft gekregen. Wat een geschenk en wat een bijzonder levensverhaal over drie vleugels. En ten derde omdat er zoveel excellente pianisten, jong en iets ouder, de bezoekers trakteerden op schitterende pianomuziek.

Ton van Wijk, pianotechnicus en -stemmer, vertelde uit eigen ervaring wat de overeenkomsten en verschillen zijn bij de bouw van Yamaha en Steinway vleugels. Beide firma’s streven in een gezonde competitie naar de meest haalbare perfectie. In Japan geschiedt alles volledig gemechaniseerd, waarbij op het laatst wel ‘prinsessen genaamd’ de 230 snaren mogen spannen. In Duitsland werkt men juist nog geheel ambachtelijk en zoekt men bijvoorbeeld uiterst nauwkeurig naar het beste hout voor de klankbodem. Ooit gehoord van pubersnaren of juist oudere wijze snaren? Ton maakt ze beide in zijn praktijk mee. Maar hoe mooi die piano’s van de fabriek ook mogen komen: pas door de pianisten ontstaat de magie van klank en kleur.

En dat mochten we beleven in alle toonaarden die de pianoliteratuur te bieden heeft. Zo startte Anna Ivanova met een schitterende ‘Etude’ van Skrjabin. Volgens Anna een heel bijzondere componist die bovenmatig geïnteresseerd was in occulte zaken. Dat laatste was vooral te horen in zijn ‘Poème’, een stuk vol vuur , grote contrasten en mysterie. Terecht merkte Jetje op dat er wel eens een hele muzieksalon gevuld zou kunnen worden met deze componist. De grote verrassing was het optreden van twee jonge zeer getalenteerde pianisten. Yulia Bogdanova begon haar optreden met een zuivere en mooie voordracht in de twee wisselende stemmingen van Mozart’s ‘Fantasie’. Gevolgd door een uiterst puntige , luchtige ‘Humoresque’ van een moderne Rus: Rodion Shchedrin. Om te besluiten met een razendsnelle ‘Valse etude’ met een heerlijk dromerig middendeel van de componist William Gillock. Het tweede jonge talent Jiwani Ledder, ook nog maar 14 jaar oud, speelde de sterren van de hemel met ‘De Leeuwerik’ van Michael Glinka. Ook wel de vader van de Russische muziek genoemd. Nu we de echte leeuwerik nauwelijks meer horen is deze pianovertolking een prachtige remplaçant. Wat een genot toch die Russische pianomuziek en wat is toch het geheim van de Russische pianoschool? Volgens Anna is dat discipline, oefenen op techniek om daarna tot de ultieme muzikale interpretatie te komen .

Jetje gaf een overzicht wat de Muzieksalon dit seizoen te bieden heeft. En dat wordt weer heel gevarieerd: van Verdi en Wagner, via Paganini naar het drieluik over Brahms. Van schatgraven in de muziek tot Listen with your eyes met als sluitstuk bloemrijk Rameau. Komt dat meebeleven! Om alvast in de stemming te komen speelden Jetje en Anna twee spetterende Hongaarse dansen. Door Brahms oorspronkelijk voor quatre-mains geschreven. En Jiwani mocht ons tot besluit nog laten meedromen met ‘Liebestraum’ van Liszt. Franz Liszt die tot zijn pianoleerlingen sprak: “Schep dierbare herinneringen”.
Nu dat hebben al deze geweldige pianisten voor elkaar gekregen.

Elly Rozinga

 

1 Reactie op "Terugblik: de “Grand” opening van het nieuwe Muzieksalonseizoen"

  • Marga van Engelen
    12 oktober 2021 (13:13)
    Antwoorden

    Dag Elly, wat heb jij dit goed verwoord! Je slaat hiermee de ‘spijker op z’n kop’! Het was niet zomaar een feestje, maar een heus Pianofeest mét hoofdletter! Chapeau voor Ton en alle pianisten op deze fijne zondagmiddag van 26 september. Dé opening van een nieuw seizoen en dát belooft weer veel goeds.


Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.