Stemmen van de ziel
Maar als u hieronder op de ►-pijltjes klikt, dan laadt de muziek en kunt u alsnog luisteren en genieten van de Altrapsodie door zowel Aafje Heynis als Kathleen Ferrier.
Welke van de twee interpretaties spreekt u het meeste aan en waarom?
Plaats uw reactie onderaan deze pagina.
Rapsodie voor alt, mannenkoor en orkest op 53 (op tekst van Goethe).
Aafje Heynis met het concertgebouw koor en orkest
olv van Eduard van Beinum
Rapsodie voor alt, mannenkoor en orkest op 53.
Kathleen Ferrier met het London Philharmonic koor en orkest
olv Clemens Kraus
Agaath Blous
24 januari 2021 (23:17)
Allebei een prachtige stem. Maar ik vind de opname van Aafje kwalitatief beter. Kathleen blijft toch mijn favoriet!
Anoniem
26 januari 2021 (13:24)
U heeft helemaal gelijk wat betreft de opname kwaliteit.
En inderdaad prachtige stemmen alle twee.
Bijzonder, vindt u niet, dat een minuscuul verschil
je toch meer aanspreekt..
Dank u voor uw reactie
Marga van Engelen
24 januari 2021 (23:19)
Wat worden we weer in het zonnetje gezet door Jetje van Wijk. Zij heeft ingenieuze ideeën bedacht om ons op afstand te laten luisteren naar Kathleen Ferrier en Aafje Heynis die prachtig zingen in de Alt Rapsodie van Brahms. Wat een mooi koor én orkest.
Dit voelde meteen als een traktatie en een verbondenheid met onze MuziekSalon.
Ik heb al wél geluisterd, maar kan nog níét zeggen welke van de twee interpretaties mij het meest aanspreekt.
Anoniem
26 januari 2021 (13:34)
Dank je wel Marga voor je warme compliment !
Veel eer komt toe aan onze webmaster Matthijs van Son,
die met inzet, aandacht en kunde,
iedere keer iets moois,
wat ook nog eens goed werkt,
voor ons tevoorschijn tovert…
Agaath Blous
24 januari 2021 (23:21)
Allebei prachtige stemmen. Kwalitatief vind ik de opname van Aafje het beste. Maar Kathleen blijft toch mijn favoriet!
Wim Konings
25 januari 2021 (09:08)
Bij Ferrier horen we meer de alt met koor en orkest in de begeleiding. Met Aafjes horen we meer de Alt Rapsodie als geheel.
Bij muziek geldt in mijn beleving nooit ‘de beste’.
Anoniem
26 januari 2021 (13:37)
Wat een goede observatie
en ja, u heeft helemaal gelijk:
op dit niveau bestaat er geen “ beste”
alleen maar heel subtiele verschillen
die je meer aanspreken.
Els Buijs
8 februari 2021 (13:04)
Beide opnamen nu eindelijk een aantal keren beluisterd – geen straf, prachtige muziek – en hoewel ik het moeilijk vind om te kiezen wordt toch Kathleen Ferrier mijn favoriet! Misschien ook omdat ik haar een beetje gevolgd heb – ze trouwde Bert Wilson, bankmanager, en woonde enige tijd met hem in Silloth aan de westkust van Engeland totdat ze een muziekwedstrijd in het naburige Carlisle dubbel won: voor zang en piano. In restaurant Mrs Wilson in Silloth kun je nog heel veel foto’s en informatie over haar vinden. Daarna scheidde ze van Bert, vertrok naar Londen en begon haar fenomenale carrière.
Hoewel de opname van Aafje Heijnis beter is en ook zij een prachtige stem heeft, vind ik het gebruik van vibrato wat gedateerd aandoen. Persoonlijk vind ik dat ook minder mooi. Maar eerlijkheid gebied me ook te zeggen dat ik me daar in deze opname weinig aan heb kunnen storen.
Compliment aan Jetje en haar team voor deze voortzetting van de muzieksalon. Heel erg creatief!!!
Marionne van de Camp
25 januari 2021 (08:57)
Fijn, zo op de vroege ochtend al in de muzieksalon te zitten. Ik werd onmiddellijk meer gegrepen door de stem van Kathleen Ferrier: wat een volle, warme klanken, wat een mooie, heldere uitspraak en prachtig hoe betekenisvol ze haar woorden op/in de muziek plaatst. Dank voor deze welkome verrassing.
Jetje van Wijk
26 januari 2021 (13:45)
Dank voor de warme reactie , waarin
ook al zo mooi beschreven waar het hem in zit.
En dan ook nog Brahms te vermoeden
achter de muziek, die zelf zo treurig was op het moment dat hij die schreef ..
Anoniem
26 januari 2021 (13:45)
Dank voor de warme reactie , waarin
ook al zo mooi beschreven waar het hem in zit.
En dan ook nog Brahms te vermoeden
achter de muziek, die zelf zo treurig was op het moment dat hij die schreef ..
Jack de Jongh
25 januari 2021 (11:45)
Lisette de Jongh,
Ik sluit me aan bij de vorige reactie van Marionne. De prachtige volle warme klanken met een koesterende ondertoon. Muziek voor de ziel..Ik kies voor Kathleen Ferrier. Haar naam kwam ooit in een droom. Ik had nog nooit van haar gehoord en heb toen 2 cd’s van haar gekocht.. Dank je wel , ze is weer in mijn bewustzijn….. Ook namens Jack de Jongh
Anoniem
26 januari 2021 (13:52)
Ja, Kathleen Ferrier,
alleen haar naam doet je hart al opengaan
ze is Iemand die iedereen wist te raken.
Heel bijzonder.
Bedankt voor jullie mooie reactie
Els Kok
25 januari 2021 (17:18)
Wat een verassing Jetje!
Prachtig de stem van Kathleen Ferrier maar Aafje doet er nauwelijks voor onder. Na verschillende
keren afspelen (soms slechts en kleinstukje om het goed te kunnen vergelijken) ga ik toch voor Kathleen!
Jetje van Wijk
26 januari 2021 (14:06)
Inderdaad ze doen nauwelijks voor elkaar onder.
Heb je gezien dat Kathleen Ferrier er drie minuten langer “overdoet”.
Die kiest dus voor een langzamer tempo en dat
maakt ook aardig wat verschil.
Goede manier van luisteren, in af en toe kleine stukken
Bedankt voor de fijne reactie
tONY hABETS
25 januari 2021 (17:59)
hEB 2 MAAL AANDACHTIG GELUISTERD. BIIJ DEZE OPNAME HEEFT AAJFJE hEIJNIS TOCH MIJN VOORKEUR . zE .VORMT EEN PRACHTIG GEHEEL MET HET MANNENKOOR.BEDANKT VOOR DE TOEZENDING
Jetje van Wijk
26 januari 2021 (13:58)
Dank u voor uw zeer zorgvuldig luisteren.
Want u heeft hier echt een goed punt gevonden.
Zo was ook echt de bedoeling van Brahms.
Chapeau
Jan Werner
26 januari 2021 (15:17)
Beide prachtige uitvoeringen! Bij het meerdere malen vergelijken gaf Kathleen Ferrier mij toch weer het kippenvel moment. Wat een prachtige stem. Ik doe haar lp’s toch nog niet weg en deze zullen nu in deze thuistijd nog eens afgespeeld worden! Succes en graag nog eens zo’n mooi vergelijk. Met vriendelijke groet, Jan Werner.
Jetje van Wijk
27 januari 2021 (13:56)
Fijn omschreven door u!
Ja, dat kippenvel moment, waar zit dat in ? Dat moment wanneer je in je diepe diepte plotseling wordt geraakt…
Aglae rikkers
26 januari 2021 (18:22)
Jetje, dank voor dit stukje. Oude stemmen in mijn oude oor! Na enige malen her beluisteren kies ik voor Aafje. ZO helder en sprankelend met het mannen koor. Ik maakte de vergelijking met een glad touw en een beetje rafelige Het nadeel van 2 stukken tegen elkaar plaatsen.
Jetje van Wijk
27 januari 2021 (13:52)
Dank u voor uw originele reactie mevrouw Rikkers.
De ( oude) opname techniek is misschien ook debet aan het rafelige randje. Kathleen Ferrier is ahw een legende. Aafje Heynis met haar bescheiden persoonlijkheid heeft dat plekje in onze harten nooit zo veroverd.
Maar wat een ervaring om deze beide grote zangeressen in dit schitterende werk van Beahms te horen
Ria Romer
27 januari 2021 (14:29)
Bedankt Jetje en Mathijs voor deze prachtige muziek. Een lichtpuntje in deze wat sombere tijd. Kiezen tussen deze twee prachtige stemmen is eigenlijk niet te doen. Na een aantal keren luisteren ga ik voor Kathleen Ferrier. De London philarmonich heeft in deze opname meer een dienende rol, waardoor de stemmen van de alt en mannenkoor beter tot zijn recht komt. Het was genieten. Ik wil toch eer doen aan Aafje Heijnis. Voor mij wordt het Erbarme Dich het mooist gezongen door Aafje.
H.J. van Wijk
1 februari 2021 (15:59)
Dank je Ria, je beschrijft precies waarom wij dit stuurden:
een licht puntje én .. even genieten van twee heel mooie stemmen
die komen uit twee heel bijzondere vrouwen
ja, Erbarme dich door Aafje Heynis
en wat denk je van Bist Du bei mir …..?
Ria Romer
3 februari 2021 (18:37)
Ook zo,n parel